Palatul Culturii: Deschis Miercuri – Duminică 10-17 | Închis Luni, Marți, Sărbători legale | Deschis acum

A A A
Deficiențe de auz
Deficiențe de comunicare
Deficiențe de mobilitate

AUTOMATE MUZICALE. Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”: Țambalul mecanic “Giuseppe Turconi”

Muzeul Științei și Tehnicii "Ștefan Procopiu", Palatul Culturii

Țambalul mecanic (pian mecanic) este așezat într-o cutie din lemn, prezintă un compartiment numit hazne (cameră), în care se află cilindrul cu pini, rotit de o manivelă care trebuie acţionată continuu. Pinii acţionează prin intermediul unor pârghii ciocănelele care lovesc cele 36 de corzi ale instrumentului şi un clopoţel acompaniator, plasat în compartimentul superior, numit balkon (balcon), ornamentat în stil oriental cu motive florale traforate în lemn şi, la mijloc, cu un medalion reprezentând un portret de femeie. Ţambalul mecanic a fost foarte popular în ţările balcanice, exponatul din colecție este realizat în 1900 de „Giuseppe Turconi Fabricante Pianoforti Ed Cilindro”, din Turcia, fiind utilizat cu predilecție de cântăreţii ambulanţi.

Nr. inv.: 2045
Autor: Giuseppe Turconi, Turcia
Datare: 1900
Intrare în colecție: 1963
Loc de păstrare: Expoziția temporară Instrumente de Muzică Mecanică în colecțiile Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”

DESPRE. Cutii muzicale cu cilindru

În secolul al XIX-lea, atât în Europa, cât şi în SUA, apar industrii înfloritoare în producţia automatelor muzicale. Inventate şi construite la început pentru distracţiile de salon ale lumii aristocrate, cutiile muzicale cu cilindru cu pini, automatele cu bandă sau cartelă perforată, cu discuri metalice sau din carton apar şi se perfecţionează într-un ritm alert, cucerind piaţa şi interesul populaţiei pentru aceste maşinării destinate divertismentului.

Industria cutiilor muzicale a apărut şi s-a concentrat industrial în zona Genevei (Elveţia), odată cu inventarea, în 1796 de către ceasornicarul Antoine Favre, a pieptenului metalic muzical. Aceste „bijuterii muzicale” pot conţine pe lângă pieptenele metalic acordat pe note muzicale şi alte surse sonore, precum: tobiţe, clopote sau ancii, fiind cunoscute sub denumirea de cutii tip orchestră. Printre cele mai importante firme producătoare de cutii muzicale s-au evidenţiat: Mermod Frères, Paillard, Reuge, Thorens, Cuendet, Junod à Sainte-Coix, et Nicole Frères, Ducommun-Girod, Brémond à Genève.

DESPRE COLECȚIE. Automate muzicale din patrimoniul Muzeului Științei și Tehnicii “Ștefan Procopiu”

În anul 1958 este semnalată intrarea în colecție a primului automat muzical: un polyphon (Germania, sf.sec.XIX), care va fi înregistrat în registrul de inventar al Muzeului Politehnic (cunoscut sub această titulatură în perioada 1955 – 1994) cu numărul 404. Ulterior în 1962, apar spre achiziționare diverse și reprezentative tipuri de aparate muzicale și automate,  precum: patefonul Pathé (Franța, 1920), provenit de la Simionescu V.Constantin din Constanța, cutia muzicală Voix Céleste (Elveția, cca.1880), cumpărată de la Popovici Corneliu din Iași și fonograful Graphophone (S.U.A, 1886-1897), achiziție de la Agarici Iustin din Galați. În anul 1966, Muzeul politehnic va deveni posesorul unei colecții care  va permite deschiderea unei expoziții temporare în două camere. În urma succesului de care s-a bucurat, expoziția temporară va fi extinsă în șase camere fiind inaugurată,  la 16 noiembrie 1972, ca expoziție permanentă cu titulatura „Înregistrarea și redarea sunetului”.

De-a lungul timpului alături de automate muzicale, colecția se îmbogăţeşte prin achiziţia unui număr apreciabil de suporturi de înregistrare a sunetului (cilindri cu pini, discuri perforate din carton sau din metal, cartele perforate, benzi perforate, cilindri pentru fonograf, discuri din ebonită şi vinil).

În prezent, Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” conservă în patrimoniul său o unică şi valoroasă colecţie de automate muzicale (cutii şi ceasuri muzicale, simfonioane şi polifoane, orgi mecanice și organete, piane mecanice și pianole, orchestrioane, patefoane şi gramofoane),  achiziționate din diferite orașe ale României, precum: Iași, Galați, București, Timișoara, Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Huși, care se fac remarcate prin caracterul lor de mărturii importante pentru istoria înregistrării şi redării sunetului. Utilizate cu precădere în prima jumătate a secolului al XX-lea şi admirate pentru mecanismul muzical ingenios construit şi design, automatele muzicale concentrează viziunea perioadei de început a erei industriale asupra conceptului de entertainment. Multitudinea de modele şi suporturi de înregistrare (cilindru cu pini, discuri de carton sau metalice perforate, benzi perforate, discuri de ebonită și vinil) îşi (re)găsesc un binemeritat loc al expunerii tematice în singurul muzeu de acest tip din România.

© 2022 Complexul Muzeal Național „Moldova”, Iași. Toate drepturile rezervate.