Palatul Culturii: Deschis Miercuri – Duminică 10-17 | Închis Luni, Marți, Sărbători legale | Închis acum

A A A
Deficiențe de auz
Deficiențe de comunicare
Deficiențe de mobilitate

AUTOMATE MUZICALE. Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”: Orgă automată

Muzeul Științei și Tehnicii "Ștefan Procopiu", Palatul Culturii

Aparat rar, unicat în România, orga automată este așezată într-o cutie tip cabinet din lemn furniruit, frumos decorată și prevăzută cu ceas în partea superioară. Conține un mecanism muzical compus din 82 de tuburi sonore acordate pe note muzicale și comandate de cilindrul cu pini pe care este înregistrată o singură melodie. Automatul este acționat prin căderea unei greutăţi, care se ridică cu ajutorul unei manivele plasate lateral. Prin apăsarea unei pârghii se pune în funcţiune automatul, care se opreşte după terminarea melodiei. La partea inferioară se află cinci cilindrii interschimbabili cu repertoriul afișat pe suport.

Nr. inv.: 2650
Autor: necunoscut
Datare: aprox. cca.1850, Austria
Intrare în colecție: 1966
Loc de păstrare: Expoziția temporară Instrumente de Muzică Mecanică în colecțiile Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”

DESPRE. Organete și orgi de stradă

Odată cu evoluţia tehnicii instrumentelor muzicale şi apariţia anciilor metalice, locul cilindrului cu pini a fost preluat de discul metalic sau de carton, prevăzut cu orificii menite să antreneze pârghiile pieselor „cântătoare”. Inventate încă din secolul al XVIII-lea, orgile de stradă au cunoscut o largă răspândire până la mijlocul secolul al XX-lea, în diverse țări ale Europei, dintre care și România, unde au purtat denumirea de flașnetă.

În general conțin o cutie de lemn în care se află  cilindru ce conține programarea melodiei, un sistem de foale pentru comprimarea aerului și tuburi sonore acordate pe note muzicale. Au fost construite cu  diferite dimensiuni, care puteau imita chiar și  o orchestră.

DESPRE COLECȚIE. Automate muzicale din patrimoniul Muzeului Științei și Tehnicii “Ștefan Procopiu”

În anul 1958 este semnalată intrarea în colecție a primului automat muzical: un polyphon (Germania, sf.sec.XIX), care va fi înregistrat în registrul de inventar al Muzeului Politehnic (cunoscut sub această titulatură în perioada 1955 – 1994) cu numărul 404. Ulterior în 1962, apar spre achiziționare diverse și reprezentative tipuri de aparate muzicale și automate,  precum: patefonul Pathé (Franța, 1920), provenit de la Simionescu V.Constantin din Constanța, cutia muzicală Voix Céleste (Elveția, cca.1880), cumpărată de la Popovici Corneliu din Iași și fonograful Graphophone (S.U.A, 1886-1897), achiziție de la Agarici Iustin din Galați. În anul 1966, Muzeul politehnic va deveni posesorul unei colecții care  va permite deschiderea unei expoziții temporare în două camere. În urma succesului de care s-a bucurat, expoziția temporară va fi extinsă în șase camere fiind inaugurată,  la 16 noiembrie 1972, ca expoziție permanentă cu titulatura „Înregistrarea și redarea sunetului”.

De-a lungul timpului alături de automate muzicale, colecția se îmbogăţeşte prin achiziţia unui număr apreciabil de suporturi de înregistrare a sunetului (cilindri cu pini, discuri perforate din carton sau din metal, cartele perforate, benzi perforate, cilindri pentru fonograf, discuri din ebonită şi vinil).

În prezent, Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” conservă în patrimoniul său o unică şi valoroasă colecţie de automate muzicale (cutii şi ceasuri muzicale, simfonioane şi polifoane, orgi mecanice și organete, piane mecanice și pianole, orchestrioane, patefoane şi gramofoane),  achiziționate din diferite orașe ale României, precum: Iași, Galați, București, Timișoara, Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Huși, care se fac remarcate prin caracterul lor de mărturii importante pentru istoria înregistrării şi redării sunetului. Utilizate cu precădere în prima jumătate a secolului al XX-lea şi admirate pentru mecanismul muzical ingenios construit şi design, automatele muzicale concentrează viziunea perioadei de început a erei industriale asupra conceptului de entertainment. Multitudinea de modele şi suporturi de înregistrare (cilindru cu pini, discuri de carton sau metalice perforate, benzi perforate, discuri de ebonită și vinil) îşi (re)găsesc un binemeritat loc al expunerii tematice în singurul muzeu de acest tip din România.

© 2022 Complexul Muzeal Național „Moldova”, Iași. Toate drepturile rezervate.