Palatul Culturii: Deschis Miercuri – Duminică 10-17 | Închis Luni, Marți, Sărbători legale | Închis acum

A A A
Deficiențe de auz
Deficiențe de comunicare
Deficiențe de mobilitate

AUTOMATE MUZICALE. Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”: Orchestrionul Valsonora

Muzeul Științei și Tehnicii "Ștefan Procopiu", Palatul Culturii

Orchestrionul, care conține șase instrumente, este amplasat într-un dulap din lemn lustruit, prevăzut cu două uşi, cu oglindă, ambele având pictat în medalion un portret de femeie. În partea superioară se găsește mecanismul de antrenare a cilindrului cu pini şi instrumentele pe care le comandă, iar cilindrii de rezervă se păstrează în partea inferioară a aparatului. Funcţionarea se bazează pe o transmisie cu roţi dinţate care foloseşte la ridicarea unei greutăţi plasată în spatele automatului, precum şi la rotaţia cilindrului.

Pe cilindrul cu pini şi punţi sunt înregistrate elicoidal şase melodii. În momentul în care cilindrul se roteşte, pinii şi punţile pun în mişcare un sistem de pârghii care acţionează asupra instrumentelor: pian, tobă mare, tobă mică, talgere, xilofon şi castaniete. În epocă, automatul se regăsea cu predilecție în săli de dans, parcuri sau alte localuri publice, cu posibilitatea de fi declanşat şi prin introducerea unei monede.

Nr. inv.: 2046
Autor: Sächsischen Orchestrion Fabrik F.O.Glass din Klingenthal, Germania
Datare: 1905
Intrare în colecție: 1966
Loc de păstrare: Expoziția temporară Instrumente de Muzică Mecanică în colecțiile Muzeului Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu”

DESPRE. Orchestrioane cu cilindru cu pini

La sfârşitul secolului al XIX-lea şi începutul secolului XX, tehnicienii au fost interesaţi în conceperea unor dispozitive muzicale care să poată reproduce nu doar un singur instrument, ci o întreagă orchestră. Drept suporturi pentru sunet, orchestrioanele utilizează pini fixaţi pe cilindru şi benzi de hârtie perforată. Ca instrumente de bază ale acestor dispozitive complexe, caracteristice sunt pianele, care, în multe cazuri, pot fi acţionate manual şi acompaniate de instrumente de percuţie cum ar fi: tobe, ţambale, xilofoane, precum şi diferite tipuri de tuburi sonore.

DESPRE COLECȚIE. Automate muzicale din patrimoniul Muzeului Științei și Tehnicii “Ștefan Procopiu”

În anul 1958 este semnalată intrarea în colecție a primului automat muzical: un polyphon (Germania, sf.sec.XIX), care va fi înregistrat în registrul de inventar al Muzeului Politehnic (cunoscut sub această titulatură în perioada 1955 – 1994) cu numărul 404. Ulterior în 1962, apar spre achiziționare diverse și reprezentative tipuri de aparate muzicale și automate,  precum: patefonul Pathé (Franța, 1920), provenit de la Simionescu V.Constantin din Constanța, cutia muzicală Voix Céleste (Elveția, cca.1880), cumpărată de la Popovici Corneliu din Iași și fonograful Graphophone (S.U.A, 1886-1897), achiziție de la Agarici Iustin din Galați. În anul 1966, Muzeul politehnic va deveni posesorul unei colecții care  va permite deschiderea unei expoziții temporare în două camere. În urma succesului de care s-a bucurat, expoziția temporară va fi extinsă în șase camere fiind inaugurată,  la 16 noiembrie 1972, ca expoziție permanentă cu titulatura „Înregistrarea și redarea sunetului”.

De-a lungul timpului alături de automate muzicale, colecția se îmbogăţeşte prin achiziţia unui număr apreciabil de suporturi de înregistrare a sunetului (cilindri cu pini, discuri perforate din carton sau din metal, cartele perforate, benzi perforate, cilindri pentru fonograf, discuri din ebonită şi vinil).

În prezent, Muzeul Științei și Tehnicii „Ștefan Procopiu” conservă în patrimoniul său o unică şi valoroasă colecţie de automate muzicale (cutii şi ceasuri muzicale, simfonioane şi polifoane, orgi mecanice și organete, piane mecanice și pianole, orchestrioane, patefoane şi gramofoane),  achiziționate din diferite orașe ale României, precum: Iași, Galați, București, Timișoara, Cluj, Sibiu, Alba Iulia, Huși, care se fac remarcate prin caracterul lor de mărturii importante pentru istoria înregistrării şi redării sunetului. Utilizate cu precădere în prima jumătate a secolului al XX-lea şi admirate pentru mecanismul muzical ingenios construit şi design, automatele muzicale concentrează viziunea perioadei de început a erei industriale asupra conceptului de entertainment. Multitudinea de modele şi suporturi de înregistrare (cilindru cu pini, discuri de carton sau metalice perforate, benzi perforate, discuri de ebonită și vinil) îşi (re)găsesc un binemeritat loc al expunerii tematice în singurul muzeu de acest tip din România.

© 2022 Complexul Muzeal Național „Moldova”, Iași. Toate drepturile rezervate.